ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Simon, Paul ─ Graceland w serwisie ArtRock.pl

Simon, Paul — Graceland

 
wydawnictwo: Warner Music 1986
dystrybucja: Warner Music Poland
 
1. The Boy In The Bubble (Motloheloa, Simon) [03:59]
2. Graceland (Simon) [04:48]
3. I Know What I Know (Shirinda, Simon) [03:15]
4. Gumboots (Masilela, Mkhalali, Simon) [02:45]
5. Diamonds On The Soles Of Her Shoes (Shabalala, Simon) [05:48]
6. You Can Call Me Al (Simon) [04:40]
7. Under African Skies (Simon) [03:37]
8. Homeless (Shabalala, Simon) [03:47]
9. Crazy Love Vol. II (Simon) [04:19]
10. That Was Your Mother (Simon) [02:52]
11. All Around The World Or The Myth Of Fingerprints (Simon) [03:15]
 
Całkowity czas: 43:05
skład:
Paul Simon – Lead Vocals, Background Vocals, Acoustic Guitar, Guitar, 6-String Bass, Synclavier. Rob Mounsey – Horn Arrangement. Ray Phiri – Guitar. Adrian Belew – Guitar, Guitar Synthesizer. Demola Adepoju – Pedal Steel Guitar. Daniel Xilakazi – Lead and Rhythm Guitar. Sherman Robertson – Guitar. Cesar Rosas – Guitar, Background Vocals. David Hidalgo – Guitar, Accordion, Background Vocals. Conrad Lozano – Bass. Alonso Johnson – Bass. Lloyd LeLose – Bass. Bakithi Kumalo – Bass. Isaac Mtschali – Drums. Vusi Khumalo – Drums. Petrus Manile – Drums. Alton Rubin Jr. – Drums. Louie Perez – Drums. Steve Gadd – Additional Drums. Makhaya Mahlangu – Percussion. Ralph MacDonald – Percussion. Youssou N’Dour – Percussion. Babacar Faye – Percussion. Assane Thiam – Percussion. James Guyatt – Percussion. Lulu Masilela – Tambourines. David Rubin – Washboard. Alton Rubin Sr. – Accordion. Jonhjon Mkhalali – Accordion. Forere Motloheloa – Accordion. Rob Mounsey – Synthesizer. Barney Rachabane – Saxophone. Mike Makhalemele – Saxophone. Teaspoon Ndela – Saxophone. Lenny Pickett – Tenor Saxophone. Earl Gardner – Trumpet. Alex Foster – Alto Saxophone. Ronnie Cuber – Bass Saxophone, Baritone Saxophone. Jon Faddis – Trumpet. Randy Brecker – Trumpet. Lew Soloff – Trumpet. Alan Rubin – Trumpet. Dave Bargeron – Trombone. Kim Alan Cissel – Trombone. Morris Goldberg – Penny Whistle, Soprano Saxophone. Johnny Hoyt – Saxophone. Steve Berlin – Saxophone. The Everly Brothers – Additional Vocals. The Gaza Sisters – Additional Vocals. Diane Garisto – Background Vocals. Michelle Cobbs – Background Vocals. Ladysmith Black Mambazo – Vocals. Joseph Shabalala – Vocals. Linda Ronstadt – Additional Vocals.
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,0
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,0
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Niezła płyta, można posłuchać.
,0
Dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,2
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,5
Arcydzieło.
,9

Łącznie 16, ocena: Absolutnie wspaniały i porywający album.
 
 
Ocena: 8++ Arcydzieło.
25.12.2011
(Recenzent)

Simon, Paul — Graceland

Ćwiara minęła! Dziś moja ulubiona płyta roku 1986.

Paula Simona nie trzeba chyba przedstawiać żadnemu zwolennikowi ambitniejszej muzyki popularnej. Wszak to spod jego pióra wyszła lwia część nagrań duetu Simon & Garfunkel. Pierwszy solowy album Simon nagrał jeszcze w trakcie funkcjonowania duetu, w roku 1965. Następne trzy pojawiły się już po rozpadzie S&G, w latach 70. Artystycznie były udane (zwłaszcza „Still Crazy After All These Years” z 1975), cieszyły się również dużą popularnością. Ambitny projekt z roku 1980, „One Trick Pony” (obejmujący album i towarzyszący mu film kinowy z Paulem w głównej roli), choć całkiem udany, został już przyjęty chłodniej. Nagrany w okresie (zwieńczonego krótkim małżeństwem) burzliwego związku z Carrie Fisher (tak, dokładnie tą) „Hearts & Bones” z roku 1983 był już kasowym niepowodzeniem. A potem…Heidi Berg, młoda wokalistka z którą Simon współpracował, pożyczyła mu kasetę zespołu Boyoyo Boys. Specyficzne rytmy i melodyka przykuły uwagę Paula. Zaczął drążyć temat muzyki etnicznej, po czym postanowił do tworzonych właśnie przez siebie nowych kompozycji wpleść takie właśnie elementy. Sporą część nagrań zarejestrował w RPA; choć początkowo spotkało się to z dużą krytyką (z uwagi na politykę apartheidu kraj ten był w owym czasie obłożony embargiem na występy, czy zresztą jakąkolwiek formę działalności muzyków spoza RPA), dość szybko jednak krytyka ta przycichła: jak słusznie zauważono, największą korzyść z pracy z Simonem wynieśli lokalni muzycy, którzy dostali doskonałą możliwość zaistnienia poza granicami RPA, żadnej zaś korzyści nie odnosił proapartheidowy rząd… Doszły jeszcze nagrania z twórcami rdzennie amerykańskiej muzyki (np. zydeco czy country) i ostatecznie album zatytułowany „Graceland” trafił na rynek w połowie sierpnia 1986.

Nawet dziś, w okresie, gdy łączenie standardowo pojmowanej piosenki z rytmiką i brzmieniami etnicznymi dawno przestało już zaskakiwać, „Graceland” zaskakuje świeżością. Kombinacja Simonowych kompozycji, w których Paul po staremu prezentował się jako wnikliwy obserwator rzeczywistości, z zaczerpniętymi z muzyki świata brzmieniami i aranżacjami do dziś robi bardzo duże wrażenie. Czy to będzie specyficzna przestrzeń, jaką aranżacja nadaje utworowi tytułowemu, czy rozbujane zydeco „Gumboots”, czy oparte na etnicznych rytmach słynne przeboje „Diamonds On The Soles Of Her Shoes” i „You Can Call Me All”. Czy „I Know What I Know”, z afrykańskimi zaśpiewami. „Under African Skies” to coś w rodzaju reinterpretacji, przeniesienia na język zachodniej kultury, zachodniej piosenki afrykańskiej uduchowionej pieśni religijnej: delikatna, subtelna, a przy tym pełna uniesienia, majestatyczna. Zresztą „Homeless” to praktycznie w całości właśnie taka pieśń. Wykonana z absolutnym minimum akompaniamentu, tajemnicza, intrygująca. Jest jeszcze łagodnie bujająca „Crazy Love Vol. II”. Jest „That Was Your Mother”, zderzająca afrykańską rytmikę, akordeon wprost z zydeco i solo saksofonu. Jest jeszcze otwierający całość nieco surrealistyczny „The Boy In The Bubble” i nieco meksykański „All Around The World Or The Myth Of Fingerprints” na finał. Ten ostatni utwór – nagrany z muzykami Los Lobos – przysporzył zresztą Simonowi problemów: gdy “Graceland” okazał się wielkim sukcesem komercyjnym, panowie poczuli, że mogą na całym interesie zarobić, i oskarżyli Paula, że podkradł im utwór ich autorstwa… No cóż, wizja sporej kasy potrafi zawrócić ludziom w głowach.

Ćwierć wieku minęło, a ta płyta – wspólnie z nagraniami Petera Gabriela bardzo udanie wprowadzającą muzykę etniczną do współczesnej muzyki popularnej – nic się nie zestarzała. Znakomity, wielobarwny album. Gorąco polecam!

 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.