ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Szukaj:
Recenzja albumu Waits, Tom ─ Nighthawks At The Diner w serwisie ArtRock.pl

Waits, Tom — Nighthawks At The Diner

 
wydawnictwo: Asylum 1975
dystrybucja: Warner Music Poland
 
1. (Opening Intro) (Waits) [02:58]
2. Emotional Weather Report (Waits) [03:47]
3. (Intro) (Waits) [02:16]
4. On A Foggy Night (Waits) [03:48]
5. (Intro) (Waits) [01:53]
6. Eggs And Sausage (In A Cadillac With Susan Michelson) (Waits) [04:19]
7. (Intro) (Waits) [03:02]
8. Better Off Without A Wife (Waits) [03:59]
9. Nighthawk Postcards (From Easy Street) (Waits) [11:30]
10. (Intro) (Waits) [00:55]
11. Warm Beer And Cold Women (Waits) [05:21]
12. (Intro) (Waits) [00:47]
13. Putnam County (Waits) [07:35]
14. Spare Parts I (A Nocturnal Emission) (Waits, Weiss) [06:25]
15. Nobody (Waits) [02:51]
16. Intro (Waits) [00:40]
17. Big Joe And Phantom 309 (Faile) [06:29]
18. Spare Parts II And Closing (Waits, Weiss) [05:13]
 
Całkowity czas: 73:55
skład:
Tom Waits – Vocals, Piano, Guitar. Mike Melvoin – Piano, Electric Piano, Guitar. Pete Christlieb – Tenor Sax. Jim Hughart – Upright Bass. Bill Goodwin – Drums.
 
Brak ocen czytelników. Możesz być pierwszym!
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Brak głosów.
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
13.12.2014
(Recenzent)

Waits, Tom — Nighthawks At The Diner

Grejpfrutowy księżyc w sobotnią noc – odcinek 3.

O ile „The Heart Of Saturday Night” miał mocno jazzowy charakter (tu i tam zaprawiany domieszką bluesa), tak kolejny album Toma był już stricte jazzowy. „Nighthawks At The Diner” nagrano na żywo w studiu Record Plant; pierwotnie producent Bones Howe chciał zarejestrować któryś z klubowych koncertów Waitsa, ale warunki techniczne panujące w klubach niezbyt nadawały się na nagrywanie albumu; ostatecznie wynajęto studio, zaproszono do niego nieliczną publiczność i Waits dał dwa występy, 30 i 31 lipca 1975, w całości wypełnione premierowym materiałem. Sam koncert rozpoczynał popis striptizerki, po którym od razu na scenę wkraczał Tom i zaczynał od „Emotional Weather Report”. Dwupłytowy album ukazał się na rynku w październiku.

Jest to ciekawy dokument, dobrze oddający atmosferę koncertów Toma Waitsa w pierwszej połowie lat 70. Jazzowe combo, z dominującą rolą fortepianów (sam Tom często wdawał się w pojedynki z szefem zespołu, Mikiem Melvoinem), eleganckimi partiami gitar i saksofonowymi popisami (czasem mającymi lekko soulowy posmak), z nadającym całości odpowiednie tempo, kroczącym, pulsującym kontrabasem i nienachalnym rytmem bębnów (miotełki!). Płyta rzeczywiście przesiąknięta jest atmosferą jazzowego klubu, z powietrzem ciężkim od dymu, mieszającego się z zapachem whisky, z grającym gdzieś w rogu zespołem. A nastrój jeszcze podkreśla sam lider: właściwie każdy utwór rozpoczyna pogawędką, czasem żartobliwą, czasem ironiczną (jak przed „Better Off Without A Wife”). Niekiedy – zwłaszcza w najdłuższych na płycie kompozycjach „Nighthawk Postcards (From Easy Street)” i „Putnam County” Waits nie tyle śpiewa, co wręcz melodeklamuje swój tekst na tle muzyki… A w tekstach Tom dalej prowadzi słuchacza przez świat knajp i barów, wypełnionych szukającymi choćby chwilowej ucieczki przed samotnością i trudami życia ludźmi, czasem tylko zmieniając na chwilę temat – jak w „Big Joe And Phantom 309” (zresztą jedynej cudzej kompozycji w całym zestawie), opowieści o kierowcy ciężarówki.

Płyta sprzedawała się nieco lepiej od poprzedniczek (164. miejsce na liście Billboard 200); krytyka przyjęła ją ciepło – i zasłużenie, bo jest to ciekawy portret koncertowy Toma Waitsa (może i nagrany w studio, ale całkowicie na żywo i przed – nieliczną, ale zawsze – publicznością). I mimo swojej długości – płyta nie nuży, nie staje się monotonna (w czym pomagają aktoskie chwilami popisy Waitsa-konferansjera). Tom nagrał kolejny dobry album – i nie zamierzał osiąść na laurach: już w niecały rok później ukazała się kolejna płyta.

 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl na Twitterze
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2020 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.