ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Szukaj:
Recenzja albumu Travis & Fripp ─ Between the Silence  w serwisie ArtRock.pl

Travis & Fripp — Between the Silence

 
wydawnictwo: Panegyric 2018
 
CD 1: All Saints Church, Broad Chalke - 21 Maja 2009
1. The Apparent Chaos Of Stone (8:36)
2. In A Field Of Green (7:51)
3. Route 23 (Improv) (2:54)
4. The Offering (7:14)
5. Blue Calm (5:18)
6. Moonchild (5:40)
7. Duet For The End Of Time (7:53)
8. Coda: Duet For The End Of Time (5:30)
CD 2: Spiegeltent, Bath Festival - 5 czerwca 2010
1. Emporium (4:15) 2. In A Field Of Green (11:34)
3. Rotary Symmetrical (6:24)
4. Moonchild (5:44)
5. A Careful Distance (10:34)
6. Blue Calm (3:42)
7. Route 23 (Improv) (5:37)
8. Duet For The End Of Time (14:40)
9. Encore: Bath Improv (5:19)
CD 3: All Saints Church, Pittville, Cheltenham - 16 lipca 2010
1. The Power To Believe (1:26)
2. Pastorale (7:10)
3. Rotary Symmetrical (6:02)
4. Dark Clouds (8:34)
5. Blue Calm (8:35)
6. When The Rains Fall (10:30)
7. Duet For The End Of Time (9:49)
 
Całkowity czas: 170:57
skład:
Theo Travis - flet altowy, saksofon sopranowy
Robert Fripp - gitara, soundscapes
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
Album słaby, nie broni się jako całość.
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
Album jakich wiele, poprawny.
Niezła płyta, można posłuchać.
Dobry, zasługujący na uwagę album.
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
Absolutnie wspaniały i porywający album.
Arcydzieło.

Łącznie , ocena:
 
 
Ocena: 8+ Absolutnie wspaniały i porywający album.
22.08.2018
(Recenzent)

Travis & Fripp — Between the Silence

Aktywny zawodowo od 1993 roku – wówczas zadebiutował płytą jazzową 2am – brytyjski saksofonista, klarnecista i flecista Theo Travis nagrywał z różnymi artystami, takimi jak John Marshall, Daevid Allen, Palle Mikkelborg, Tim Bowness, Steven Wilson, Steve Lawson i Robert Fripp. Z tym ostatnim w zawiązanym w 2007 roku projekcie o czytelnej nazwie Travis & Fripp zarejestrował krążek Thread utrzymany stylistyce ambient music. Do dziś duet ten nagrał trzy płyty studyjne (Thread, Follow i Discretion). Opierały się one w głównej mierze na zapętlonych dźwiękach fletu, saksofonu altowego i gitary elektrycznej sprzęgniętej z systemem Frippertronics. W ten sposób autorzy Between the Silence nadali swym utworom przestrzennego brzmienia, efektu kolażu i nieodpartego wrażenia gry kilku muzyków równocześnie.

Miłość do eksperymentów dźwiękowych u Frippa zrodziła się jeszcze w latach 60., gdy liderował nowo powstałej wówczas grupie King Crimson, co słychać zwłaszcza w utworze Moonchild. Niedługo potem nagrał wraz z Brianem Eno No Pussyfooting (1973), wprowadzając ww. Frippertronics – technologię służącą do robienia kolaży dźwiękowych.

Z racji różnicy pokoleniowej Travis pierwszym eksperymentom oddał się dość późno, bo dopiero w roku 2003, gdy pojawiła się w sprzedaży ascetyczna i kliniczna Slow Life. Wtenczas posłużył się on jedynie fletem altowym, którego dźwięki intuicyjnie zapętlał. Na kolejnych tego typu przedsięwzięciach z muzyką ambient birminghamczyk zestawiał zwykle flet z saksofonem altowym, co wychodziło znacznie lepiej niż na protoplaście, o czym przekonacie się słuchając wzbogaconej o partie wiolonczeli kapitalnej płyty Open Air z 2017 roku.

Between the Silence jest z kolei pewnego rodzaju podsumowaniem współpracy dwóch wyśmienitych muzyków, którzy, ażeby nie skostnieć w swym codziennym rzemiośle artystycznym, postanowili udowodnić nam, iż potrafią też doskonale poruszać się po obrzeżach głównego nurtu rocka i jazzu. I tak miesiąc temu ukazał się Between the Silence – potrójny album z zapisem trzech różnych koncertów projektu Travis & Fripp. Dwa z nich odbyły się w All Saints Church w Broad Chalke (2009) i Pittville leżącym na przedmieściach Cheltenham (2010), natomiast trzeci – w wytwornym namiocie estradowym podczas festiwalu w Bath (2010). Koncerty te miały charakter przekrojowy, albowiem muzycy oprócz promowania wydanej wówczas płyty Thread grali kompozycje przedpremierowe, które ujrzały światło dziennie dopiero kilka lat później na Follow (2012) i Discretion (2014).

Between the Silence wypełnia po brzegi muzyka instrumentalna, improwizowana, ambientowa, bez żadnych podskoków i synkop. Do jedynej głośnej wymiany ciosów pomiędzy artystami dochodzi w Encore: Bath Improv, podczas której saksofon altowy i gitara elektryczna chcą eksplodować jak willa w Zabriskie Point. Choć muzyka ta nie jest tak dynamiczna i spektakularna, jak Taniec z szablami Chaczaturiana, gdzie dźwięki skaczą sobie do gardeł, to chwil katartycznych jest w niej wcale niemało. Są one tylko powściągliwie wyrażane, jak przystało na angielskich dżentelmenów pokroju Travisa i Frippa.

Niewymuszona i niepowtarzalna Between the Silence jest – podobnie jak zresztą całokształt twórczości duetu – ważnym emocjonalnie, intensywnym doświadczeniem, które konkretyzuje się dopiero w głowie słuchacza, gdy ten uruchamia wyobraźnię i zaczyna roić.

ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl na Twitterze
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2020 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.