ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
- 24.04 - Warszawa
- 25.04 - Kraków
- 25.04 - Poznań
- 26.04 - Szczecin
- 27.04 - Koszalin
- 28.04 - Gdynia
- 10.05 - Piekary Śląskie
- 11.05 - Kraków
- 12.05 - Lublin
- 25.04 - Bielsko-Biała
- 26.04 - Ostrów Wielkopolski
- 27.04 - Wrocław
- 28.04 - Poznań
- 04.05 - Lublin
- 10.05 - Łódź
- 11.05 - Warszawa
- 17.05 - Gorzów
- 18.05 - Szczecin
- 19.05 - Bydgoszcz
- 26.04 - GDAŃSK
- 27.04 - Złocieniec
- 07.05 - Chorzów
- 08.05 - Siemianowice Śląskie
- 09.05 - Siemianowice Śląskie
- 17.05 - Wrocław
- 19.05 - Katowice
- 20.05 - Ostrava
- 21.05 - Warszawa
- 22.05 - Kraków
- 25.05 - Łódź
- 25.05 - Zabrze
- 26.05 - Zabrze
- 08.06 - Żórawina
- 29.06 - Toruń
- 30.06 - Toruń
- 11.07 - Bolków
- 12.07 - Bolków
- 13.07 - Bolków
- 12.07 - Żerków
- 13.07 - Katowice
 

monografie

11.09.2003

Anekdoten - biografia.

Płyta "Gravity" potwierdza, że grupa jest jednym z najciekawszych i najbardziej godnych uwagi zespołów na scenie progresywnej.

W lutym 1990 roku gitarzysta Nicklas Berg (ur.9.07.1969) i grający na gitarze basowej wokalista Jan Erik Liljeström (ur.15.09.1967) zaczęli rozmawiać na temat założenia zespołu. Obaj grywali w różnych formacjach od początku lat 80., ale nigdy nie było im dane zagrać w tej samej. Jako, że potrzebny był perkusista muzycy skorzystali z usług kolegi Nicklasa - Petera Nordinsa (ur.23.01.1970) i w takim składzie w maju 1990 roku rozpoczęli próby pod szyldem King Edward. Nazwa być może dziwaczna, ale biorąc pod uwagę, że na całość materiału grupy składały się wtedy utwory z repertuaru King Crimson, to wszystko staje się jasne.

Zespół zagrał tylko jeden koncert, ale właśnie na nim pojawiła się Anna Sofi Dahlberg (ur.19.07.1970), która wyraziła chęć dołączenia do King Edward. W sierpniu 1991 roku Anna rozpoczęła próby. Muzycy uświadomiwszy sobie nowe możliwości zdecydowali się postawić na materiał autorski i podjęli decyzję o zmianie nazwy na Anekdoten. W grudniu tego samego roku mieli już skomponowanych pięć utworów, które zarejestrowali na taśmie demo. Kiedy rok później pojawiło się drugie demo wszyscy zgodnie stwierdzili, iż nadszedł czas, aby pomyśleć o debiutanckim albumie. Było to o tyle łatwiejsze, iż po ogromnym sukcesie materiału demo, sprawa znalezienia wydawcy wydawała się być rzeczą dość prostą. Pozostało tylko wejść do studia.
Na miejsce nagrania swej pierwszej płyty zespół wybrał Studio Largen, to samo, w którym powstał album "Hybris" Änglagard. Na przełomie marca i kwietnia 1993 roku Nicklas i jego partnerzy zaszyli się w studio i po kilku tygodniach mogli się już pochwalić całym materiałem. Wtedy też podjęli decyzję, iż nie podpiszą kontraktu z żadną z wytwórni, ale wydadzą album własnym sumptem. Opłaciło się.

Pierwszy nakład płyty "Vemod" wyniósł zaledwie 1500 egzemplarzy, ale rozszedł się w ciągu kilkunastu dni. O grupie zrobiło się bardzo głośno i zaczęły pojawiać się propozycje koncertowe z Norwegii, Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Stanów Zjednoczonych i Kanady.

20 grudnia 1995 roku swoją premierę miał drugi album Anekdoten - "Nucleus". Z miejsca powtórzył on sukces debiutanckiego dzieła, a muzycy większość część roku zaczęli spędzać koncertując w różnych zakątkach świata.
Nic więc dziwnego, że na kolejną płytę - "From Within" przyszło czekać fanom zespołu aż do 1999 roku. W międzyczasie Nicklas Berg i Peter Nordins założyli wspólnie ze Stefanem Dimle i Nilsem-Reine'em Fiske z grupy Landberk projekt o nazwie Morte Macabre. Zespół ma na koncie jedno wydawnictwo "Symphonic Holocaust" (1998), które w głównej mierze składa się z coverów utworów zaczerpniętych ze ścieżek dźwiękowych różnego rodzaju horrorów (m.in. można tu znaleźć "Kołysankę" Krzysztofa Komedy z "Rosemary's Baby" Romana Polańskiego). Sympatykom Anekdoten musiał wystarczyć w tym okresie oficjalny bootleg "Live In Japan", dokumentujący niezwykle udane tournee formacji w Kraju Kwitnącej Wiśni.
Jednak warto było tyle czekać. Dzięki "From Within" świat stanął przed Anekdoten otworem. Poza regularnymi koncertami w Europie, Japonii i Ameryce Północnej grupa zaczęła się pojawiać także w Argentynie i Brazylii.  Dodatkowo wciąż powiększała się ilość różnego rodzaju wydawnictw, na które trafiały utwory grupy. A to wszystko znów po to, aby skrócić fanom czas oczekiwania na kolejne studyjne dzieło. Zespół zwolnił nieco tempo pracy i wydawało się, iż przyjdzie nam czekać dość długo.

W styczniu 2003 roku muzycy weszli jednak do studia. Prace nad płytą ukończono w maju, aby latem mogła już trafić na sklepowe półki.

Płyta "Gravity" potwierdza, że grupa jest jednym z najciekawszych i najbardziej godnych uwagi zespołów na scenie progresywnej. Na nowym dziele kwartetu muzycy uwolnili się od wpływów twórczości King Crimson (do których często ich porównywano) i coraz śmielej podążają swoją własną ścieżką. Obok dynamicznych, wielowątkowych fragmentów, sporo tu także subtelnej nostalgii okraszonej niezwykłym brzmieniem mellotronu. Wszystko to składa się w niesamowitą całość i nie będzie chyba przesadą stwierdzenie, iż jest to najpoważniejszy kandydat do tytułu progresywnej płyty 2003 roku.


DYSKOGRAFIA

- VEMOD                                                                         CD (Virta 001), wrzesień 1993
- NUCLEUS                                                                     CD (Virta 002), grudzień 1995
- LIVE EP                                                                mini-CD (Arcangelo, ARC-1035), wrzesień 1997
- OFFICIAL BOOTLEG - LIVE IN JAPAN               2CD (Arcangelo,ARC-1036/37), luty 1998
- FROM WITHIN                                                           CD (Virta 003), październik 1999
- GRAVITY                                                                     CD (Virta 004), czerwiec 2003

z archiwów Rock Serwisu

 

kolejne monografie

ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.