ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Blotted Science ─ The Machinations Of Dementia w serwisie ArtRock.pl

Blotted Science — The Machinations Of Dementia

 
wydawnictwo: Electric Electric 2007
 
1. Synaptic Plasticity [05:55]
2. Laser Lobotomy [05:20]
3. Brain Fingerprinting [03:34]
4. Oscillation Cycles [01:37]
5. Activation Synthesis Theory [08:09]
6. R.E.M. [01:11]
7. Night Terror [04:50]
8. Bleedig In The Brain [04:56]
9. Vegetation [01:28]
10. Narcolepsy [02:52]
11. E.E.G. Tracings [04:04]
12. Sleep Deprivation [00:36]
13. The Insomniac [03:56]
14. Amnesia [02:24]
15. Adenosine Breakdown [03:10]
16. Adenosine Buildup [03:10]
 
Całkowity czas: 57:25
skład:
Ron Jarzombek – guitars, Alex Webster – bass, Charlie Zeleny – drums
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,1
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,0
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Niezła płyta, można posłuchać.
,1
Dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,3
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,9
Arcydzieło.
,33

Łącznie 47, ocena: Absolutnie wspaniały i porywający album.
 
 
Recenzja nadesłana przez czytelnika.
Ocena: 8+ Absolutnie wspaniały i porywający album.
18.10.2007
(Gość)

Blotted Science — The Machinations Of Dementia

Po zawieszeniu (możliwe, że tylko chwilowo) działalności projektu Spastic Ink, Ron Jarzombek powraca z nowym materiałem. Blotted Science – The Machinations Of Dementia ukazuje się trzy lata po ostatniej płycie Spastic Ink – Ink Compatible i stanowi, w pewien sposób, kontynuację idei tam zawartych.

Już na Control And Resistance, drugim albumie WatchTower, można było przewidzieć, w którym kierunku rozwiną się muzyczne zainteresowania Rona Jarzombka. Poprzez wspomnianą wyżej płytę, a także dwa albumy solowe (Phhhp! i Solitarily Speaking Of Theoretical Confinement) oraz udział w projekcie Seana Malone’a Gordian Knot,Jarzombek bardzo zręcznie porusza się w gatunku muzycznym, który, dość opisowo, można określić mianem maksymalnie technicznego i progresywnego metalu.

Nie inaczej jest na Blotted Science, tyle, że tym razem prezentowany materiał zdecydowanie wpisuje się w stylistykę ciężkiego brzmienia. Zapewne w dużej mierze jest to wynikiem udziału w projekcie pozostałych muzyków. Na zaproszenie Jarzombka w nagraniu płyty wzięli udział Alex Webster i Charlie Zeleny. Webster znany jest m.in. z formacji Cannibal Corpse, natomiast Zeleny pogrywa w dość specyficznej grupie Behold The Arctopus.

 

The Machinations Of Dementia to tzw. concept album, którego cały pomysł koncentruje się wokół badań nad ludzkim mózgiem i świadomością. Muzyka, z jaką mamy do czynienia, stanowi jakby instrumentalną interpretację poszczególnych kwestii związanych ze wspomnianym zagadnieniem i jest prawdopodobnie równie bardzo skomplikowana jak sama nauka o działaniu ludzkiego mózgu. Wiele w tej kwestii wyjaśnia okładka płyty i książeczka, która pełna jest naukowo brzmiących formuł, stanowiących komentarz do każdego z utworów.

Wszystko to sprawia, że The Machinations Of Dementia jest płytą wysoce niekomercyjną i skierowaną dla wąskiego grona odbiorców. To nie jest muzyka lekka, łatwa i wpadająca w ucho. Większość kompozycji powstała w wyniku zastosowania specjalnego algorytmu circle of 12 tones i, podobnie jak na wcześniejszych albumach z udziałem Jarzombka, wymaga czasu i zaangażowania by je zrozumieć i ocenić. Techniczna biegłość i wirtuozeria muzyków znacząco wpływa na ostateczny kształt utworów, w których aż roi się od połamanych rytmów, niesymetrycznych akcentów, zmian tempa i oryginalnych rozwiązań. Z resztą Jarzombek jest gitarzystą, którego bardzo trudno jest pomylić z innym muzykiem i którego albo się „pokocha od razu” albo „na wieki znienawidzi”. To oczywiście duże uproszczenie, ale sporo w nim jest prawdy. Blotted Science – The Machinations Of Dementia to, w pewnym sensie, muzyka dla muzyków.

Warsztatowo recenzowanej płycie niewiele da się zarzucić. Całość brzmi świetnie, jest dopracowana w najmniejszych szczegółach z matematyczną precyzją. Taka też jest sama muzyka: sprawia wrażenie skomplikowanej maszyny, która z poszczególnych dźwięków za pomocą odpowiednich obliczeń „tworzy” poszczególne utwory. Dla kogoś, kto wcześniej nie miał do czynienia z tego typu muzyką, nowy projekt Jarzombka może okazać się rewelacją. Natomiast dla znawców jego muzyki nie będzie to płyta zbyt odkrywcza. Wpisuje się ona dość dokładnie w stylistykę obraną na Spastic Ink i, pomimo innej wizji całości, analogia do wcześniejszych dokonań Jarzombka jest jak najbardziej trafiona. Warto jednak, dla zachowania równowagi, wspomnieć o pewnej ciekawostce. Dwa ostatnie utwory na płycie tworzą palindrom: Adenosine Buildup to nic innego, jak zagrany od końca Adenosine Breakdown. Jarzombek dość często eksperymentuje z formą utworów, wplatając we wszystko dość specyficzne poczucie humoru.

Podsumowując, Blotted Science – The Machinations Of Dementia to znakomity album, jednak niestety (czy aby na pewno?) nie dla wszystkich. Ci, którzy szukają w metalowej muzyce nieszablonowego podejścia, wspaniałych solówek, połamanych fraz i rytmów, niekonwencjonalnych podkładów i w ogóle szeroko rozumianej wirtuozerii, z pewnością będą zachwyceni. W ich oczach nowy projekt Jarzombka wart będzie najwyższej noty. Dla tych, którzy przy muzyce chcą odpoczywać, którzy ponad wszystko cenią sobie nastrój i klimat kompozycji, Blotted Science się nie nadaje. Płyta ta rzuca słuchaczom tak wielkie wyzwanie, że tylko nieliczni będą w stanie mu sprostać. Jednak ci, którym ta trudna sztuka się uda z pewnością wpiszą Jarzombka w rejestr swoich ulubionych wykonawców.
 
 

Pozostałe recenzje autora

recenzja albumu Malone, Sean - Cortlandt
Malone, Sean
Cortlandt
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.