ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Szukaj:
Recenzja albumu Vanden Plas ─ The Seraphic Clockwork w serwisie ArtRock.pl

Vanden Plas — The Seraphic Clockwork

 
wydawnictwo: Frontiers Records 2010
dystrybucja: Mystic
 
1. Frequency [6:15]
2. Holes In The Sky [5:25]
3. Scar of an Angel [7:26]
4. Sound of Blood [6:18]
5. The Final Murder [9:53]
6. Quicksilver [8:55]
7. Rush of Silence [9:23]
8. On My Way to Jerusalem [12:51]
9. Eleyson (Bonus Track) [5:33]
Includes bonus multimedia video: Numquid Dari Pars II - Numquid Dari Pars III
 
Całkowity czas: 72:31
skład:
Andy Kuntz - vocals / Stephan Lill - guitar / Günter Werno - keyboards / Torsten Reichert - bass / Andreas Lill - drums
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
› 2
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
› 0
Album słaby, nie broni się jako całość.
› 0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
› 0
Album jakich wiele, poprawny.
› 0
Niezła płyta, można posłuchać.
› 0
Dobry, zasługujący na uwagę album.
› 2
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
› 4
Absolutnie wspaniały i porywający album.
› 5
Arcydzieło.
› 0

Łącznie 13, ocena: Dobry, zasługujący na uwagę album.
 
 
Ocena: 7 Dobry, zasługujący na uwagę album.
16.08.2010
(Recenzent)

Vanden Plas — The Seraphic Clockwork

Niemiecki Vanden Plas powraca po czterech latach milczenia (ostatni album „Christ 0” ukazał się w 2006 roku). Podobnie jak to miało miejsce ostatnio, „The Seraphic Clockwork” jest koncept – albumem. Tym razem Andy Kuntz opowiada na nim historię budowniczego zegarów żyjącego w XVI – wiecznym Rzymie, który pod wpływem proroctwa Starego Testamentu przenosi się do Jerozolimy 33. roku naszej ery, gdzie musi stawić czoła boskiemu przeznaczeniu.

Choć po raz pierwszy Vanden Plas pojawia się w nowych barwach (po czterech krążkach wydanych przez Inside Out, grupa związała się z włoską wytwórnią Frontiers Records) ich muzyka nie powinna zaskoczyć znawców tematu. Systematycznie, od ponad 15 lat, budowana pozycja w świecie europejskiego progresywnego metalu zdaje się być już całkiem solidna i myślę, że sporo osób czekało na ten album.

W dalszym ciągu panowie, ze znanego przede wszystkim kibicom futbolu - niemieckiego Kaiserslautern, operują w klimatach bardziej melodyjnej odmiany stylu. Do tego charakterystyczny wokal wspomnianego Kuntza nie pozwala pomylić ich z kimkolwiek innym. Z drugiej strony, gdyby przyjrzeć się lepiej muzycznej ewolucji formacji, trzeba by powiedzieć, że muzyka Vanden Plas zwraca przede wszystkim uwagę symfonicznym rozmachem i charakterystycznymi, orkiestrowymi aranżacjami. Bacznych obserwatorów poczynań zespołu nie powinno to raczej dziwić, wszak w 2004 roku Andy Kuntz wydał swój projekt Abydos, później przeniesiony na sceniczne deski. Nie inaczej było z wydanym cztery lata temu krążkiem Vanden Plas, „Christ 0”, przekształconym na musical, a i z „The Seraphic Clockwork” z pewnością będzie podobnie, bo jego tematyka wręcz do tego zachęca. Ponadto swoje sceniczno – orkiestrowe zapędy muzycy podkreślają na limitowanej edycji tego krążka. Bonusowy utwór „Eleyson” pochodzi z rockowego oratorium „Ludus Danielis” (Kuntz i Gunter Werno napisali doń muzykę, ten pierwszy w nim zaśpiewał), z którego zobaczymy też w formie klipu fragment „Numquid Dari Pars II - Numquid Dari Pars III” (tak przy okazji, miłośnicy rock-opery Caamory, „She”, powinni się tymi kompozycjami zainteresować).

Właściwa część „The Seraphic Clockwork” to osiem numerów, bez większych wzlotów i upadków. Pierwsze cztery bardziej zwięzłe (czytaj: od sześciu do siedmiu minut:-) ), pozostałe już rozbudowane, na czele z ostatnim, niespełna 13 – minutowym „On My Way To Jerusalem”. Choć mnie samego często irytuje mocno oklepane zdanie o wyrównanym zestawie kawałków, z których trudno jakikolwiek wyróżnić…, zmuszony jestem i ja się nim „wykpić”. No bo czy odpalicie sobie dwa pierwsze numery („Frequency”, „Holes In The Sky”), ociekające „dreamową” agresją, czy już bardziej stonowany, kolejny w zestawie „Scar Of An Angel”, dostaniecie natychmiast rozpoznawalny śpiew Kuntza (w tym ostatnim utworze uzupełniony żeńską wokalizą), sporą dawkę melodii i bogatych aranżacyjnych rozwiązań.

W naturalny sposób zwracają uwagę najbardziej symfoniczne w zestawie „Sound Of Blood” i „Quicksilver”, bo okraszone ciekawymi partiami chóru z Pflatztheater z Kaiserslautern. Kończący całość, najdłuższy i najbardziej epicki „On My Way To Jerusalem” jest solidnym, choć niepowalającym zwieńczeniem krążka. Delikatny, melancholijny wstęp, przeplatające się zmiany tempa i nastrojów, thrashmetalowe riffy i ładne, klasyczne dźwięki pianina. Oto kompozycja w dużej pigule.

Choć w dalszym ciągu drapieżny, jakby bardziej dostojny stał się ten Vandenplasowy progmetal. Wystarczy zresztą spojrzeć na pomieszczone na końcu książeczki zdjęcie zespołu. Zdjęcie eleganckich pięciu panów w czarnych garniakach.
 

ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl na Twitterze
ArtRock.pl RSS
Picture theme from Riiva with exclusive licence for ArtRock.pl
© Copyright 1997 - 2020 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.