ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Szukaj:
Recenzja albumu Baker, Dean  ─ Constellations  w serwisie ArtRock.pl

Baker, Dean — Constellations

 
wydawnictwo: Oskar 2018
 
1. Le Chat Qui Peche (9:14)
2. Off the Shoulder of Orion (4:35)
3. Here and Now (4:40) (Vocals - Stu Nicholson)
4. Modular Seasons (3:51)
5. Clouded Hills (5:56)
6. New Horizons (5:41) (Vocals - Anastasia Coburg)
7. Nuda Veritas (4:09) (Vocals - Stu Nicholson)
8. Engelbrecht (3:37) (Guitar - Lee Abraham)
9. Constellations (4:24) (Vocals - Stu Nicholson)
10. Impression No.8 (9:01)
 
skład:
Dean Baker – all instruments
Lee Abraham – guitars (8)
Stuart Nicholson – vocals (3,7,9)
Anastasia Coburg – vocals (6)
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
› 3
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
› 1
Album słaby, nie broni się jako całość.
› 1
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
› 0
Album jakich wiele, poprawny.
› 0
Niezła płyta, można posłuchać.
› 0
Dobry, zasługujący na uwagę album.
› 0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
› 0
Absolutnie wspaniały i porywający album.
› 0
Arcydzieło.
› 0

Łącznie 48, ocena:
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
30.12.2018
(Recenzent)

Baker, Dean — Constellations

Dean Baker to klawiszowiec z zespołu Galahad, a zarazem człowiek, który na kształtowanie się brzmienia zespołu wywarł niemały wpływ. Dość porównać pierwsze płyty zespołu z „Following Ghosts” – wyraźnie inną, bardziej oryginalną, pełną nowoczesnych jak na 1999 dźwięków i finezyjnych smaczków brzmieniowych; płytą, która wyznaczała nowy kierunek dla zespołu, utrzymujący się na dobrą sprawę do dziś. Dean pomagał też m.in. Twelfth Night czy Anastasii Coburg, a w listopadzie 2018 wydał swój album solowy.
 
Płyta zrodziła się w smutnych okolicznościach: w kwietniu tegoż roku zmarł bliski przyjaciel Deana. Pozostawił on po sobie potężną kolekcję płyt winylowych z klasyczną muzyką elektroniczną: Tangerine Dream, Jarre’a, Vangelisa, Kraftwerk… Sam zainteresowany przyznał, że przesłuchanie tejże kolekcji zajmie całe lata, ale miał okazję odbyć kolejną podróż w świat starych syntezatorów, rozstrajających się oscylatorów, instrumentów potrafiących zmieniać tonację wraz ze zmianą temperatury pomieszczenia. Tego wszystkiego, co kiedyś przeklinał jako młody klawiszowiec, a co fascynowało go (wszak już te kompozycje z „Following Ghosts”, w których Baker odgrywał znaczącą rolę jako kompozytor, nosiły wyraźne piętno zainteresowania muzyką elektroniczną, tak klasyczną jak i nowoczesnymi jak na 1999 brzmieniami). Przygotował i już po kilku miesiącach wydał autorską płytę z muzyką elektroniczną właśnie, stworzoną z wykorzystaniem klasycznych instrumentów klawiszowych, w tym starych modularnych syntezatorów, melotronu i wczesnych samplerów.
 
Powstała płyta będąca z jednej strony nostalgiczną podróżą w świat el-muzyki lat 70., czasów wczesnych dzieł Jarre’a, Vangelisa, Kraftwerk, Tangerine Dream, inspiracji Kosmosem i międzygwiezdnymi podróżami, a z drugiej wykorzystująca nowoczesną produkcję i realizację dźwięku. „Constellations” to uczta dla fanów takiej klasycznej elektroniki. Czasem jest bardziej mandarynkowo, jak choćby w „Le Chat Qui Peche”, ciekawej hybrydzie stylów Jarre’a i Tangerine Dream z drugiej połowy lat 70. (choć Dean nie ma aż takiego daru do tworzenia od razu wpadających w ucho melodii), czasem bardziej pod Vangelisa ze zbliżonego okresu (majestatyczny „Off The Shoulders Of Orion). „Clouded Hills” ciekawie ozdabiają kobiece wokalizy, a całość przywodzi te bardziej rozbudowane kompozycje Jeana Michela Jarre’a z I połowy lat 80. A taki końcowy „Impression No.8” spokojnie mógłby się pojawić na płycie z muzyką do „Ceny strachu”, jaką w 1977 przygotowali Edgar Froese i spółka. Do tego w paru utworach gościnnie pojawił się jako wokalista Stuart Nicholson – i takie „Here And Now” spokojnie mogłoby się znaleźć na przywołanej wcześniej „Following Ghosts”.
 
Jeśli lubisz klasyczną muzykę elektroniczną – to na pewno płyta dla Ciebie.
 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl na Twitterze
ArtRock.pl RSS
Picture theme from Riiva with exclusive licence for ArtRock.pl
© Copyright 1997 - 2020 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.