ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Szukaj:
Recenzja albumu Brunnen ─ The Beekeeper's Dream w serwisie ArtRock.pl

Brunnen — The Beekeeper's Dream

 
wydawnictwo: Beta-Lactam Ring Records 2006
 
1. Cover Me
2. All The Same
3. Sister
4. Shame
5. The Trial
6. Rupert Writes A Rainbow
7. Trust In Me
8. Winterland Train
9. Fly
10. 666
11. The Wolf Hour
12. Marias Of The Sea
13. Miranda
 
Całkowity czas: 38:04
skład:
Freek Kinkelaar - wszystkie instrumenty
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
› 0
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
› 0
Album słaby, nie broni się jako całość.
› 0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
› 0
Album jakich wiele, poprawny.
› 0
Niezła płyta, można posłuchać.
› 0
Dobry, zasługujący na uwagę album.
› 0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
› 2
Absolutnie wspaniały i porywający album.
› 0
Arcydzieło.
› 0

Łącznie 2, ocena: Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
25.05.2012
(Recenzent)

Brunnen — The Beekeeper's Dream

Z dala od brudu i tłoku zanurzony w mule po szyję, obserwuję leniwie efektowne „stłuczenia” rysujące się na lustrze wody i nasłuchuję miksujących się w sposób naturalny, bez użycia zbędnych turntables, rechotów i plusków bezogonowych stworzeń. Czasem coś nieoczekiwanie zabrzęczy głośniej niż zwykle i zakłóci ten błogi stan rzeczy. Czy to szkło, o brzęk którego wołano? Komar, którego cieniutki pisk zamknięto w dłoni? A może pszczoła, której głęboki dronowy tembr zjeżył sierść niejednego puchatego misia? Jak żądłem ukłuć, jedna z błonoskrzydłych zapewne musiała zapylić wyobraźnię artysty-pszczelarza Freeka Kinkelaara, kiedy ten przystępował do pracy nad materiałem muzycznym do The Beekeeper's Dream.

Sen pszczelarza firmuje oryginalna okładka płótna Heather Gorham z 2004 roku. Płyta CD ukazała się w ograniczonym nakładzie tysiąca sztuk, a dodatkowe czterysta egzemplarzy obliczono na winylową edycję tejże. Trzynaście kompozycji na niej zamieszczonych zarejestrowano w trzynaście wiosen, w miodowych latach 1992–2005. Masteringu podjął się, wieloletni inżynier dźwięku różowej ekipy z Nijmegen tj. The Legendary Pink Dots, Raymond Steeg. Holenderski artysta, niczym Peter Hammill na In Camera w 1974, sam zagrał na wszystkich instrumentach i pod pseudonimem Brunnen wydał je nakładem Beta-lactam Ring Records w 2006 roku.

Kinkelaar urodził się 30 maja 1966 roku w Utrechcie. Jego wczesne zainteresowanie punkiem, nową falą i ruchem new romantic rozbudziło w nim chęć do tworzenia eksperymentalnej muzyki opartej głównie na prymitywnych rytmach pop. The Honeymooners i Dar Pomorza, które Utrechtczyk założył w latach 80-tych (współautorem drugiego projektu był Rob Woesthoff), nie zawojowały wprawdzie świata muzyki, lecz przynajmniej zwróciły uwagę frontmana The Legendary Pink Dots, Edwarda Ka-spela. Tenże zaprosił Kinkelaara do odbycia z Kropkami w roli supportu krótkiej trasy koncertowej przypadającej na styczeń 1989 roku. Na tę okazję Kinkelaar wspólnie z poznanym kilka lat wcześniej i o rok starszym Fransem de Waardem założyli formację Beequeen, która w następnej dekadzie nagrywała różne rzeczy pod różnymi labelami.

Twórczość Ka-spela, szczególnie ta wczesna solowa jak i różowa spod znaku Legendarnych Różowych Kropek, miała znaczący wpływ na formowanie się Snu pszczelarza – jego poszczególnych komórek składających się na cały wykwintny plaster miodu. Dla stąpających twardo po ziemi słuchaczy przysłowiową łyżką dziegciu w beczce miodu będzie szczypta surrealistycznego absurdu w warstwie lirycznej płyty, inherentnej cechy intelektu takich tuzów psychodelicznego rocka jak wspomniany legendarny prorok Edward Ka-spel czy międzygalaktyczny guru Daevid Allen.

Muzycznie The Beekeeper's Dream jest znakomitym przykładem elektronicznego folku, którego źródeł należy szukać w późnych latach sześćdziesiątych i wczesnych siedemdziesiątych w ówczesnej muzyce psychodeliczno-rockowej. Kinkelaara nie bez kozery nazywają holenderskim Sydem Barrettem, ponieważ jego nagrania utrzymane w konwencji folktroniki od razu kojarzą się z solowymi fasetkami Szalonego Diamentu. Oprócz wyraźnych inspiracji autorem Śmiechów wariata („All The Same”, „Winterland Train”), trudno puścić mimo uszu nakrapiane różowymi ciapkami melancholijne ballady i walczyki („Sister”, „Shame”, „The Trial”, „Rupert Writes A Rainbow”) czy zignorować kanterberyjskie rewerberacje w otwierającym płytę „Cover Me”, odsyłające nas niewyraźnym dzwonieniem w jednym z kościołów do piosenki „Lady Rachel” Kevina Ayersa (jeden z założycieli The Soft Machine), pochodzącej z jego debiutanckiej Joy of a Toy z grudnia 1969 roku. Ciekawostkę stanowi niezwykle udana przeróbka utworu „Trust In Me” The Sherman Brothers zaczerpniętego z Księgi dżungli Walta Disneya (1967), której błyskotliwe wykonanie z nieco przesterowanym dźwiękiem głosu jest o pełen słój miodu lepsze niż leciwy oryginał.

Sen pszczelarza ma wyraźnie spokojniejszy przebieg od Snu artylerzysty – pełnego niepokoju i napięć opisu powojennego marzenia wynikającego z bolesnej przeszłości jego autora. Muzyka Kinkelaara wielością nastrojów i bogactwem psychodelicznych gam przenosi nas do krainy mlekiem i miodem płynącej, zdradzając tym samym swoje eskapistyczne właściwości. Jeśli, moi drodzy, znudziło się Wam zbijanie bąków to gorąco zachęcam do sięgnięcia po The Beekeeper's Dream, a być może wskutek chwilowego zachwiania równowagi wpadniecie po uszy do zgotowanej z fantazją przez władcę pszczół miodnej kąpieli i wraz z pierwszym brzękiem tychże odkryjecie, iż nie trzeba być Kubusiem Puchatkiem, żeby dać się użądlić za swój ulubiony przysmak prosto w... zadek.

 
ArtRock.pl na Facebook.com
ArtRock.pl na Twitterze
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2020 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.